Saturday 16 February 2013

Asuhan alami...apa tu?

Wow...mcm ayat canggih la pulak bila sebut asuhan alami...kekeke. Dulu masa first time dgr pun mcm what? sebenarnya asuhan alami is natural parenting. Nowadays, dah tak ramai parents yang amalkan asuhan alami ni cause asuhan alami ni agak leceh. Contoh asuhan alami is co-sleeping...where baby and parents dia tido sama, sekatil, then breastfeeding, cloth diaperings, home schooling, home cook baby food, baby wearing and banyak lagi la...i pun tak khatam lagi pasal benda-benda ni. I pun masih duk belajar dan memahami pasal natural parenting ne. Mmg challenging, sbb dunia dh moden, tapi kita masih amalkan natural parenting.

This is because skrg ada banyak benda moden yang akan menyenangkan hidup. Tapi persoalannya...bagus ke benda-benda ni utk anak kita untuk jangka panjang? contohnya lampin pakai buang..pernah kita terfikir...apa agaknya yang ada dalam lampin pakai buang yang buat baby sentiasa rasa kering? susu formula...berapa banyak gula dalam susu formula yang buat anak kita jadi hyperaktif? biskut atau makanan bayi dalam tin yang segera tuh...berapa banyak gula and garam yang dia tambah?

Bila fikir kan pasal benda ni la yang buat i beralih pada asuhan alami. I think, dalam dunia serba moden  ne...parents kena banyak sacrifice untuk kebaikan anak-anak. Bukan apa, sekadar berkongsi buah fikiran i dgn u ols yang suka bertandang dan sudi membaca blog i ne. Tapi as i mentioned earlier, i pun tak khatam lagi bab asuhan alami ni and still learning. Harap-harapnya entri kali ni dapat la membantu parents utk faham secara general about natural parenting! Fikir-fikirkan dan selamat beramal!


                                                    

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...